zaterdag 11 februari 2012

Yes sir, No sir

Yes Sir, no Sir
Where do I go Sir
What do I do Sir
How do I behave

Yes Sir, no Sir
Permission to speak Sir
Permission to breathe Sir
What do I say, how do I behave, what do I say

Dit is de begintekst van Yes sir, no sir van The Kinks. The Kinks is een band uit de jaren '60, dus dezelfde tijd als de Beatles. Ik vind zelf, en ik hoop niet dat veel mensen mij nu haten, The Kinks beter dan The Beatles en The Rolling Stones. The Kinks zijn niet altijd even geniaal in muzikaal opzicht, maar daar gaat het niet om. De teksten die Ray Davies (de zanger) schrijft zijn werkelijk geniaal. Het maakt niet uit waar hij over schrijft, ik moet erg vaak lachen om zijn teksten. Ook zijn ze meestal erg maatschappijkritisch, zoals deze. Het gaat over het leger. Ik moet al zuchten bij het woord. Mensen die vechten voor hun land, omdat rijke mensen met macht meer land willen hebben. Ik vind het nergens op slaan. "Super, ik heb meer land, maar door de oorlog is de helft van de bevolking dood." Maar daar gaat het in dit liedje niet helemaal over. Het gaat over de soldaten die alles doen voor hun land. Alles voor hun leiders, alles om te winnen. Ze hebben geen eigen wil en kunnen niet nadenken. In het liedje zijn er 3 personages: Een soldaat, een generaal, die praat tegen de soldaat, en nog een generaal die een gesprek heeft met de eerste generaal. Het is nogal overdreven, maar het klopt allemaal wel. Weet je, ik hoef bij dit liedje weinig te zeggen, het is zo mooi en duidelijk. Er zijn 2 uitspraken in dit liedje, die ik het beste vind:

1. Doesn't matter who you are,
You're there and there you are

Het maakt niet uit wie je bent, je bent er en daar ben je. Het maakt niet uit wie je bent, je bent voor ons een voorwerp, dat we kunnen kneden hoe we willen. Een beetje een verdrietige gedachte. Het maakt niet uit wat je denkt of wil, als je maar doet wat wij willen, en als wij maar de eer krijgen. Vroeger bij veldslagen was het al net zo oneerlijk. Toen gingen de koningen naast elkaar staan in het gevecht, met een paar knechten. Ze keken naar de arme soldaten, die moesten vechten voor de wil van hun koning. Hun geweldige koning, die niets voor hun deed en alleen dingen vroeg. Maar ja, het was hun koning, en als ze niet deden wat hij wilde, werden ze vermoord.

2. Yes Sir, no Sir
Please let me die Sir
I think this life is affecting my brain
Yes Sir, no Sir
Three bags full Sir
What do I do Sir, what do I say
What do I say, how do I behave, what do I say

Dit is het einde van het lied. Please let me die, sir. Het is toch onmogelijk dat iemand dat zegt? Het is iemand die erachter komt dat ze alleen gebruikt worden voor oorlog, dat ze voorwerpen zijn. Dat wil niemand. Daarna gaat hij weer gewoon door met zijn orders. Please let me die, sir. Ik denk niet dat de soldaat leeft. Hij ademt natuurlijk, maar hij wordt als slaaf behandeld, elke dag. Hij leeft voor een oorlog, die hij waarschijnlijk niet wilt. Alleen de mensen met macht willen oorlog, zodat ze meer macht krijgen. Voor de armen maakt het weinig uit, ze hebben sowieso geen macht.


Dat soldaten geen mening hebben komt ook voor in het liedje: Some Mother's son. Het liedje is ook van The Kinks, en staat op hetzelfde album, wat sowieso geniaal is. Vooral het 2e couplet van het liedje sprak me erg aan, en dit is dus ook mijn eindquote. Het spreekt totaal voor zichzelf, geschreven door een van de beste songwriters ooit:

Two soldiers fighting in a trench
One soldier glances up to see the sun
And dreams of games he played when he was young
And then his friend calls out his name
It stops his dream and as he turns his head
A second later he is dead - Ray Davies




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je mening horen!
Blijf wel netjes, let op je taalgebruik, zaai geen haat. Spammen wordt niet op prijs gesteld.