vrijdag 10 februari 2012

Rust en Natuur

Weet je, ik ben erg vaak moe.
Als ik op school zit ben meestal levenloos voor me uit aan het staren. Maar soms ben ik moe op een andere manier. Een beetje moe van het leven. Dit is niet emo bedoeld, zeker niet, maar soms heb ik gewoon zo'n gevoel van: "Ik heb echt geen zin meer om iets te doen deze week." Ik heb het niet vaak, gelukkig. Maar dat wordt altijd verergerd door de drukte. Als je moe bent, merk je pas hoe druk het op school is. Hoe druk de mensen om je heen zijn. Ik krijg altijd zin in totale rust, misschien alleen wat rustige muziek. Dat ik niets hoef te doen, geen verplichtingen heb, gewoon rust. Totale rust. Want vandaag de dag hebben mensen te veel haast, te veel dingen om te doen. Ik hou mezelf amper meer bij. Het is leuk om veel verschillende hobby's te hebben, maar soms heb ik bijvoorbeeld helemaal geen zin meer om bijvoorbeeld piano te spelen. Gewoon omdat het een verplichting is, ik doe het niet geheel meer uit vrije wil. Ik weet dat ik er zelf voor gekozen heb, maar nog steeds.
Soms ben ik het eens met de denkbeelden van Rousseau. Hij wilde dat de mens weer puur werd, hij vond namelijk dat de mens verpest werd bij de opvoeding door de ouders. Daar ben ik het niet geheel mee eens, maar ik vind het eigenlijk wel een goed idee om terug te gaan naar het primitieve. Natuurlijk vind ik technologie erg belangrijk, anders zou ik nu geen blog maken, maar nog steeds. Ik heb het plan misschien een keer een jaar gewoon zonder technologie te leven. Dat lijkt me geweldig. Je krijgt nieuwe ideeën, weer een eigen mening. Het is natuurlijk wel moeilijk om zo te leven.
Er is een film hierover gemaakt, hij heet: Into The Wild. Een goede film, naar mijn mening. Hij eindigt nogal droevig, maar het heeft een goede boodschap. Het gaat over iemand, die al zijn geld en spullen kwijt wil raken, zodat hij in Alaska kan gaan leven. Het is nogal een ingewikkelde film, door alle flashbacks enzo. Hij wil geen materialisme meer, en dat begrijp ik. In deze wereld hebben wij een doel, en voor de meeste is dat een baan zoeken, zodat ze een inkomen hebben. Geld is in deze wereld natuurlijk nodig, anders kan je bestaan opbouwen, maar in deze wereld is het toch een te grote rol. Men moet weer terug naar de natuur. Naar de innerlijke rust. Geen ingewikkelde problemen meer. Als we elkaar helpen, dan is het makkelijk om te overleven. Ik weet dat dit heel idealistisch is, maar het zou mooi zijn. Gewoon een jaar lang op een onbewoond eiland zitten, met ongeveer 10 mensen, die elk deel uitmaken van de gemeenschap.
Toen ik de film Into The Wild keek, moest ik denken aan muziek. Niet zomaar muziek. Naar mijn mening geweldige muziek. Ze heten de Fleet Foxes. Toen hij door de mooie, gigantische wouden in Alaska liep, met zijn gure kou en overweldigende natuur, dacht ik aan de Fleet Foxes. De prachtige, harmonische muziek, die door het bos galmde. de Fleet Foxes zijn een beetje ouderwets, maar erg goed, vooral muzikaal. Ze kunnen erg goed gitaar spelen, en in de band is er volgens mij niemand die niet geweldig zingt. Het is een kwestie van smaak, dat wel, maar misschien vinden jullie het wat. Ragged Wood, http://www.youtube.com/watch?v=VExmgC0z9U0, vind ik erg goed passen bij Into The Wild, maar Mykonos, http://www.youtube.com/watch?v=DT-dxG4WWf4&ob=av2e, vind ik het beste liedje van hun. Ik ben bij hun concert geweest, (op mijn verjaardag!) en het was geweldig, vooral Mykonos. Het klonk beter dan op de CD, echt niet normaal.
Nog een schilderij dat hierbij past: eigenlijk alle schilderijen van J.C. Dahl. Een Noorse schilder, die ik veel zag toen ik in Noorwegen op vakantie was. In Noorwegen is prachtige natuur, maar soms was het nog mooier uitgebeeld door J.C. Dahl. Natuurlijk zijn er nog meer goede natuurschilders (zoals Ruysdael), maar ik vind hem de beste.


Happiness only real when it's shared- Christopher McCandless (Into The Wild)
Allemaal geweldige quotes van Into The Wild: http://www.imdb.com/title/tt0758758/quotes

4 opmerkingen:

  1. Jaaa, de Fleet Foxes hebben zulke mooie, relaxte muziek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, echt wow, wat een goed stuk! Net zoals anoniem zegt: GEWELDIG! Je gaat er echt over nadenken. Ik vind filosofie ook best interessant en ben het met je eens over het materialisme. Een jaar zonder technologie leven lijkt mij best cool en ook erg leerzaam, je gaat dan inderdaad weer je eigen mening vormen en je wordt niet meer beïnvloed door al die commerciële dingen.
    Ook echt goed geschreven trouwens, het lijkt zo'n lange lap tekst, maar je leest er lekker snel door heen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Dat GEWELDIG! was eigenlijk een grap, ik schreef het zelf :forever alone:. ik vond het zelf een beetje jammer dat het niet mooi overstapte op het onderwerp, daarom was ik een beetje sarcastisch. Maar fijn dat jullie het waarderen!

      Verwijderen

Laat je mening horen!
Blijf wel netjes, let op je taalgebruik, zaai geen haat. Spammen wordt niet op prijs gesteld.