donderdag 2 juni 2011

Annika Thor - Een eiland in zee

Ik heb echt gek op boeken. En vooral mooie boeken! Een tijdje geleden heb ik een boek ontdekt, dat in een serie zat van vier boeken. Ik heb ze alle vier gelezen, en zeker, alle vier zijn het aanraders! Mooie boeken, waar ik me tijdens het lezen helemaal in kon leven in het verhaal.
Ik heb het over een serie geschreven door Annika Thor. Een hele goede Zweedse schrijfster. Het eerste boek uit de serie is in Zweden uitgebracht in 1996.

De serie speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog, en  gaat over de zusjes Steffi en Nelli, joodse vluchtelingen die naar Zweden worden gebracht, en in pleeggezinnen terecht komen. Hun ouders beloofden dat ze snel een verblijfsvergunning in Amerika zouden regelen, en dat ze niet langer dan zes maanden in Zweden hoefden te blijven. Dit bleek moeilijker dan gedacht, in de Tweede Wereld oorlog ging niet alles zo makkelijk als daarvoor. Steffi en Nelli moeten lang in Zweden blijven. Steffi gaat haar droom wel waarmaken, ze moet dokter worden, net als haar vader. Ze geeft nooit op, en stopt nooit met hopen dat ze haar ouders ooit terug zal zien. Ondertussen is er zoveel meer wat er gebeurd!

Wat er verder allemaal gebeurd, ga ik niet vertellen. Het is nooit leuk om het hele verhaal al te weten voordat je begint met lezen. Ik kan wel vertellen dat ik volledig in het verhaal zat, het is een verhaal waar je echt helemaal 'in' gaat. Je kunt zo goed meeleven. Het is soms ook erg treurig,  maar zo mooi. Dit is toch wel wat erbij hoort, het is tenslotte een verhaal over de Tweede Wereldoorlog.

De serie bestaat uit de volgende boeken, allemaal geschreven door Annika Thor:
2000 - Een eiland in zee
2001 - De lelievijver
2002 - De donkere diepte
2002 - Op open water
De jaartallen zijn van de verschijning in Nederland. De boeken zijn uitgegeven door Lemniscaat.

De boeken zijn los van elkaar te lezen, maar het is toch beter de hele serie te lezen. Het verhaal loopt door, maar het is niet zo dat je helemaal niets zal kunnen begrijpen als je het eerste boek niet hebt gelezen. Als je het eerste boek hebt gelezen, moét je gewoon het volgende boek ook lezen. Het einde van het eerste boek is zo spannend, toen ik het boek uit had kreeg ik echt de drang om het volgende boek ook te lezen.

Het laatste boek heeft een open einde, ik zou het echt geweldig vinden als er nog een vervolg zou komen! Ik ben zo benieuwd wat er gebeurd, het is eigenlijk het begin van een heel nieuw verhaal! Ik vind het aan de andere kant wel weer leuk om erover te fantaseren, dat is ook het doel van een open einde. Ik heb dan ook heel veel eindes bedacht, erg leuk om te doen!

Kortom: voor de liefhebber is deze serie echt een aanrader! Spannend, ontroerend, mooi geschreven, echt een fantastische serie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je mening horen!
Blijf wel netjes, let op je taalgebruik, zaai geen haat. Spammen wordt niet op prijs gesteld.