zondag 26 februari 2012

De toekomst van het verleden

De toekomst: Dichtbij? Ver weg? De toekomst zijn alle gebeurtenissen die nog niet gebeurt zijn. Maar, is toekomst over een paar uur, en paar dagen, of gaat het om jaren? Ga je het einde van deze post in de toekomst lezen, of is dat te dichtbij om toekomst te noemen? Is het lezen van het eerste woord van deze post al het verleden? Hoe lang duurt nu eigenlijk?
Vragen die mij blijven fascineren. Tijd is toch wel een begrip dat veel vragen met zich meebrengt. Er zijn ook zo veel voorspellingen over de toekomst. De voorspelling die de hele wereld nu toch wel bezig houdt is die van de Maya's. In 2012 zou de wereld vergaan, op 21 december. 21 December aanstaande dus.
Maar wat als het 21 december is. De tijd gaat best snel, eigenlijk gaat het sneller dan je denkt. Op 21 december dus, dan ben ik net 16. Zal de wereld dan in paniek zijn? Zullen de professoren allemaal verschillende metertjes elke seconde bijhouden? Zal het een normale dag zijn? Kijk je uit naar Kerstmis? Normaal kijk ik rond die tijd uit naar de feestdagen. Dit jaar zal dat ook zo zijn. Behalve als de wereld vergaat.
Het verleden van nu is ooit toekomst geweest. Dat is toch wel het fascinerende. Mensen houden ervan om de toekomst te voorspellen, en dat wordt ook al te vaak gedaan. Er zijn dus ook toekomstvoorspellingen uit het verleden, over tijden die nu ook verleden zijn. Daar ben ik gek op. De toekomstvoorspellingen uit het verleden bekijken, en vergelijken met de realiteit van nu. Een voorbeeld is de film Back to the Future II. Hierin wordt gereisd naar 2015. Het is een film uit de jaren 80, dus toen was dat nog heel ver weg. Vliegende auto's, alles op stembediening, in elk huis een veiligheidsinstalatie werkend met vingerafdrukken, en hoverboards. 'Roads? Where we're going, we don't need roads'
Ik weet het, 2015 is nog niet geweest, maar het is wel al heel dichtbij. Ik vraag me nu toch wel af in hoeverre het 2015 uit de film gaat lijken op het echte 2015.
Een ander voorbeeld. Ik heb hier wat mooie tekeningen uit 1910, met voorspellingen over de 21e eeuw, wat toen nog zo ver weg was.




  
Zijn ze niet prachtig? Het zijn ouderwetse toekomstvoorspellingen! Ze hebben niet echt nagedacht over de verandering van kleding, en hoe anders alles er in het algemeen uit zou kunnen gaan zien. Alles ziet er ouderwets uit, maar toch klopt er iets niet. De fantasieën over het jaar 2000 kloppen toch niet helemaal. Ik laat mijn haar liever niet doen door allemaal robot-armen, en ik heb nog niet meegemaakt dat de informatie op school in mijn hersenen wordt geplaatst. De veranderingen gaan minder snel dan ze gedacht (of gehoopt?) hadden. Fascinerend.
Ik hoor graag jullie meningen! Dit is een leuk onderwerp om over te kletsen. Na alle toekomstvoorspellingen uit het verleden die niet uitgekomen zijn, moet je dan wel de toekomstvoorspellingen over de huidige toekomst geloven?

Ik heb hier nog iets leuks voor jullie, als een soort geruststelling. Er zullen vast wel wat mensen bang zijn voor 21 december, maar zie hier een mooi lijstje van data van het einde van de wereld. (17 december 1996, so so so much win!!!)

Prince - 1999, luister! 

2 opmerkingen:

  1. Haha ik begon met lezen en zat al te wachten op een stukje over Back to the Future :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad leuk om over na te denken en te fantaseren. Die oude toekomst voorspellingen vind ik wel grappig. De tijd gaat inderdaad echt snel, ik weet zeker dat er in 2015 geen vliegende auto's e.d zijn. Misschien wel over 50 jaar ofzo? Maarja, dat dachten ze toen ook. ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je mening horen!
Blijf wel netjes, let op je taalgebruik, zaai geen haat. Spammen wordt niet op prijs gesteld.